Behåll strävan men kill your darlings

För ungefär ett och halvt år sedan lanserade jag projektet Outdrr TV (en del av Outdrr). Vi reste runt i Sverige och producerade korta videofilmer till friluftspubliken, allt gick ganska bra. Som ett exempel, fick en av dessa filmer, trots att den var nästan 10 minuter lång, mer än 70 000 visningar totalt.

I videon fick publiken träffa det fantastiska, över 100 år gamla yxföretaget Gränsfors Bruk i Hälsinglands skogar i norra Sverige. Videon är suggestiv, personlig och den kombinerar korta intervjuer med människorna bakom företaget och med bilder av den unika hantverksmässiga produktionen.

Vi använde mitt outdoor community, PR, nyhetsbrev, optimerade titlar etc. på YouTube dessutom en mindre fast optimerad budget på Facebook-annonser.

Oavsett hur starkt ditt innehåll är, behöver du alltid använda en uttänkt taktik för att få intresse från din målgrupp. Ska du på ett effektivt vis använda video som marknadsföring krävs i stort sett tre delar:
a) Idé (baserad på insikt och strategi)
b) Produktion (manus, planering samt foto)
c) Distribution (PR, digital taktik och kanalstrategi, social spridning samt annonsering).

Tanken i stort var att vi skulle fortsätta mitt outdoor community:s mission, att inspirera fler att ge sig ut och fungera som en digital lägereld för friluftsmänniskor.

Med min bakgrund, att ha byggt upp Fjällrävens community med ca. 300 000 Facebook fans och miljontals tittare på YouTube med hundratals filmer producerade, visste jag att det fanns ett skriande behov av intresseväckande innehåll – och jag visste hur man förstår sig på och når målgruppen.

En affärsmodell tar form
Det redaktionella produkten kring frilufts-tv som vi hade skapat var en bra idé när det gäller att locka publik, men kanske inte lika bra när det gäller att bygga upp en verksamhet. Som ni säkert vet, att producera innehåll, locka varumärken och andra annonsköpare, är något som många företag kämpar för att lösa, men vi hade startat ett företag gör exakt vad många andra misslyckas med att göra.

Med mig som kommer från många års erfarenhet inom kommunikation, främst online-kommunikation, visste jag att efterfrågan på en berättelse med rikt innehåll och särskilt video, växer explosionsartat i popularitet både bland konsumenter och även för det varumärke som ska marknadsföras.

Efterfrågan på äkta berättelser och andra intressanta historier – är starkare än någonsin, samtidigt som video växt explosionsartat de senaste åren.

Vi hade redan en betalande kund som vi producerat innehåll för. De ville köpa innehåll av oss.

Så vad gör vi?

Jo vi frågade oss vad är vi riktigt bra på? Tja, berätta historier och få dessa att sprida sig som en löpeld. Med andra ord:

Det vi kan är att berätta och producera en historia med starkt innehåll och hitta målgruppen!

Det är anledningen till att jag nu har startat Tajga, ett produktionsbolag som gör berättelse rika reklamfilmer, dokumentärer och andra video- och fotoproduktioner för att koppla ihop företag med kunder.

Ursprungligen publicerat på Linkedin 15 juni, 2016.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *